Historie

.

Historie

De U-trechters van RuimteUtrecht staan aan de kade van de Veilinghaven, waar ruim negentig jaar geleden nog groente en fruit werd geveild. De haven was destijds volop in gebruik, boten voeren af en aan en kwamen hun waren brengen en halen via het Merwedekanaal. Vroeger werden er zandtrechters gebruikt voor de op­slag van zand en grind uit de binnenschepen die hier aanmeerden. Er stond ook een grote kraan.

Omgebouwde zandtrechter

Toen de Initiatiefgroep Historische Haven Utrecht (IHHU) in 1995 met haar plan kwam om de haven weer nieuw leven in te blazen, besloot de gemeente Utrecht het idee op te nemen in het stedenbouwkundigmasterplan voor Dichterswijk West. Ter versterking van de havensfeer zijn in de haven vijftien ligplaatsen voor historische zeilschepen – platbodems gerealiseerd. De IHHU wilde de oorspronkelijke zandtrechters en hijskraan behouden. Die waren echter in zo’n slechte staat dat besloten werd om er nieuwe voor in de plaats te zetten. Dat zijn nu de U-trechters, gebouwd door de oorspronkelijke producent, Bollegraaf uit Rotterdam, een echte zandtrechterbouwer. Het ontwerp van de zandtrechters is sinds de late jaren vijftig nauwelijks gewijzigd. Wel moesten er nu verdiepingen, sanitair en ramen in worden aangebracht.

Aanpassingen

Het afwijkende gebruik van de zandtrechters vergde geen ingrijpende aanpassingen. Trechterbouwer Bollegraaf moest enkele uitsparingen maken voor deur, vensters en leidingdoorvoeringen. Verder werden stalen balken aangebracht voor de montage van de vloeren en de trapbordessen.

Transport en plaatsing

Vanuit Rotterdam gingen de U-trechters op pontons op transport over het water. Eenmaal aangekomen in Utrecht werden ze met twee kranen rechtop gedraaid en op hun plek gezet. Op de kade is de voetafdruk per trechter niet groter dan 5 vierkante meter. De ruimte onder de trechters, die U-trechters zijn gedoopt, blijft openbaar terrein. Na plaatsing van de U-trechters heeft aannemingsbedrijf R. Cevat grotendeels geprefabriceerde bouwdelen ingebouwd.

De trechters compleet ingebouwd verschepen naar Utrecht was volgens mede-initiatiefnemer en architect Arco Zweistra niet eens handiger geweest. Omdat de trechters tijdens het transport nogal eens moeten worden gekanteld, waren daarvoor veel extra voorzieningen nodig. Op een paar kleine punten zijn ontheffingen verleend om de bijzondere objecten als vergaderruimte te kunnen gebruiken. Maar waar het veiligheid van de gebruikers betreft is volgens Zweistra geen enkele concessie gedaan en voldoen de U-trechters aan alle eisen van het Bouwbesluit.

Sinds 2007 zijn de U-trechters beschikbaar voor vergaderingen, brainstormsessies, presentaties, trainingen etcetera. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op.

Offerte aanvragen